BJORN HILLEBRANDT, KLOPT HET NOG?
“Het onderwijs meenemen op reis en leven als digitale nomaden; Is dat mogelijk?”
Bjorn Hillebrandt is Pedagoog, LOB Coach, bij Helicon Opleidingen, MBO school. Een man met passie en een levensmotto wat hem richting geeft op kruispunten in zijn leven.
Iedere dag mag hij doen wat goed voelt en wat hij denkt dat goed is. Hij zit tussen de studenten en heeft gesprekken over waar ze vandaan komen wat ze leuk vinden. Hij ziet dat collega’s moeite hebben om in verbinding te blijven met zichzelf, met alles wat ze allemaal moeten in het onderwijs. Daarin verliezen soms collega’s en onderwijsinstellingen zichzelf. Hij vindt het belangrijk om na te gaan wat past bij de individuele student. Om te zoeken, kijken of hij een stap verder komt in het leven, los van hetgeen wat hij ook nog moet leren.
Concreet voorbeeld: “Onze studenten komen om 9.30 uur binnen dan ga ik eerst in gesprek d.m.v. check-in. Hoe zit je erbij? Wil je er iets over vertellen? Het mag het hoeft niet. Maar ook hoe ik er zelf bij zit. En vertel ik iets wat ik spannend vind. Iedere ochtend weer. En als het een uur duurt en soms ook twee uur, dan is dat zo. Ik weet niet wat er leeft, wat er achter iemands voordeur schuilt.”
Hij gaat net zo lang op zoek naar iets wat de student drijft. Stel dat hij een student ziet die al 3 dagen aan het Netflix’en is op school. Dan vraagt hij ‘wat ben je aan het kijken, wat vind je er zo leuk aan wat maakt dat jij elke dag kijkt’. Wat we vaak doen in onderwijs, is zeggen dat iedereen gelijk is. En dan zeggen we, allemaal om half 9 binnen en gaat de deur dicht. En daarmee is het gelijke monniken gelijke kappen. En dat is eigenlijk jammer, want het moet om gelijkwaardigheid gaan. Als er iemand is die 2,5 uur reist, om half 5 moet op staan om bij ons om half 9 te zijn en om 5 over half 9 binnen, dan heb je toch heel veel lef om te zeggen ‘jij mag niet meer naar binnen’ want dan wil je toch wel heel graag ergens zijn, bij ons zijn.
Op een gegeven moment had hij twee studenten die aan hem vroegen ‘wat wil jij nu leren?’. De rollen omgedraaid. Zijn antwoord was, hoe gaaf als we gaan onderzoeken, wat het met mensen doet als je niet naar school gaat. Ben je dan minder gekwalificeerd in deze wereld, want we doen alles met diploma’s. Hoe gaaf is dat we ons onderwijs overal kunnen maken zonder dat we dat op school kunnen doen. Uiteindelijk is hij twijfelend bij zijn Directeur binnen gelopen en gevraagd: wat nou als we als digitale nomaden gaan leven met studenten en een reis gaan maken en ons onderwijs mee nemen? Kortom: nu gaat hij 4 weken met twee leerkrachten en dertien studenten. Ze starten in Polen, de studenten willen heel graag naar Auschwitz om te leren van de geschiedenis en vanuit daar langzaam naar beneden om in Athene uit te komen. Het proces voorafgaand is nog mooier. Ze zitten iedere week samen, na schooltijd om de reis voor te bereiden. Wekelijks bij elkaar.
Ze gaan in maart, wil je meer weten? Kijk dan op: https://www.helicon.nl/mbo/helicon-mbo-den-bosch/digital-nomads/ of volg hun reis op Insta: https://www.instagram.com/helicondigitalnomads/